opstart af restaurant

Opstart af restaurant

Er du en person, som der elsker at lave mad, give kunderne en serviceoplevelse ud over det sædvanlige, og vil gerne vil prøve kræfter med at gøre dette i din egen restaurant?

Det er ingen hemmelighed at restaurations branchen er én af de brancher, som der statistisk set, har en meget høj konkursrate. Dette skyldes flere forskellige faktorer, såsom benhårde konkurrenceforhold, mangel på planlægning, eller et personale, som ikke kan give det som kunderne hungre efter.

Ved du ikke hvor du skal starte? 

På Videnindenom.dk vil vi give dig en trin-for-trin guide samt et indblik i, hvad du skal tage højde for, hvis du gerne vil have realiseret drømmen om, at opstarte din helt egen restaurant.

Trin 1 – Skal man opfinde den dybe tallerken?

Når du går med drømmen om at opstarte din egen restaurant, så er det vigtigt, at du i opstartfasen tænker på, hvilken business plan, som gerne på sigt, skal udrulle et koncept, som du brænder for, og som din målgruppe hungre efter. Helt konkret, skal du beslutte dig for, hvilket koncept, som netop din restaurant skal udgøre. Nedenfor kan du se eksempler på forskellige restaurant koncepter;

  • Vil du gerne være en del af fastfood branchen, med “quick service”, som rød tråd i dit koncept? Fastfood branchen er kendetegnet, som værende en benhård branche, hvor succeskriterierene er lave priser og hurtig service i høj kvalitet.
  • Et andet koncept, som også er kendetegnet for sin benhårde konkurrence, er de såkaldte “middelklasse” resturanter, hvor servicen er en kombination af, at det skal gå hurtigt, samtidig med, at man har mere tid til den enkelte kunde, end f.eks. i fastfood branchen. Menuerne består af “value for money”, hvor succeskriterierne er en kombination af menuer, som kan produceres til lave omkostninger, og hvor maden skal imødekomme et andet publikum, end eksemplet med fastfood branchen.
  • Det tredje koncept, er “de fine” resturanter, hvor pris, kvalitet og service er i fokus og udgør konceptets succeskriterier. Kendetegene for de fine resturanter er, at man har stort fokus på oplevelsesøkonomi samt den gode historie, eller mere moderne fortalt; storytelling.
    Personalet skal give en service ud over det sædvanlige, og faktisk er det vigtigt, at man sørger for at have et “plot”, eller rettere én scene, som man gerne vil vise frem.
    Med andre ord, skal resturantet have sit helt eget DNA, og personalet skal være klædt solidt på til at kunne levere og formidle dette DNA overfor kunderne.
    Den anden del, storytelling – ligger høj vægt på råvarerne – hvor kommer råvarerne fra? Er det lokale eller internationale råvarer med et brand eller fortælling i sig selv? Og hvordan er råvarerne blevet behandlet?
    Flere og flere kunder har en høj forventning til CSR og behandling af råvarer, når man betaler dyrt for maden og oplevelsen på den fine restaurant.

Når først man har fået klarlagt, hvad ens business plan skal bestå af, så er man rigtig godt på vej. Det vil hjælpe dig med at strukturere og organisere andre parametre for din kommende restaurant.

Trin 2 – Konkurrenceforhold

Når først du har fået fastlagt dit koncept, samt hvilken restaurant, som der netop matcher din mål og drømme, så er det blevet tid til at foretage en markedsanalyse.

Hvor stor en andel udgør dine kunder?

Første del af markedsanalysen består af, at analysere din målgruppe. Det er umuligt at tilfredsstille alle kundernes behov, når først du har fået fastlagt dit koncept. Det handler nemlig om at kunne imødekomme kundernes forventninger, både i forhold til maden, men også i forhold til hvilken oplevelse, som kunderne forventer i forhold til konceptet. Hvis du vil tilfredsstille alle, så ender det med at ingen bliver tilfredsstillet. Realiteten er, at man ikke vil kunne dække 100% af markedet, men fokuser i stedet på, at målrette dit parametermix i forhold til en andel af det marked, som du gerne vil operere i.

Hvem er dine konkurrenter? Og hvor store er de?

Et gammelt ordsprog siger, at man skal være tæt på sine venner, men at man skal være endnu tættere på sine fjender. Og der er faktisk noget om snakken, når man taler om, at være selvstændig i restaurations branchen. Det er nemlig mindst lige så vigtigt at kende sine konkurrenter, og deres koncepter, som det er, at kende til sine kunder. Derfor bør man udarbejde en udførlig konkurrentanalyse, som der gerne skal give svar på bl.a.;

  • Hvem er de primære konkurrenter?
  • Hvem er de sekundære konkurrenter?
  • Hvilken konkurrenceform er der tale om, i forhold til det marked, som du gerne vil operere i?
  • Hvor store er de primære konkurrenter?
  • Hvorvidt, forekommer der præferencer mellem de forskellige resturanters menuer og service?

Foruden ovenstående, så er det også vigtigt, at analysere på konkurrenternes ideér og mål. Hvor ønsker konkurrenterne at bevæge sig hen? Og hvordan kan det formodes, at de vil agere i det givne marked? De enkelte målsætninger, som du bør tage udgangspunkt i, vil typisk indebære informationer vedr. følgende tre faktorers position og ønskede udvikling:

  1. Markedsandel – som der beregnes for, at være konkurrentes andel af den samlede branches salg i procent
  2. Profit – overskuddet, som konkurrenten opnår igennem driften
  3. Profil – hvad er konkurrentes primære kendetegn, og hvordan skiller konkurrenten sig ud i forhold til markedet?

Trin 3 – Økonomi

Når du har fået fastlagt hvem din målgruppe er, og hvem dine konkurrenter er, og hvordan de positionerer sig i markedet, så er det blevet tid til at se på økonomien, og de fremtidige investeringer.

Når man ønsker at opstarte sin egen restaurant, så er det vigtigt, at se på startkapitalen og finansiering. Hvor stor en kapital du skal bruge, for at komme i gang, afhænger meget af hvilken type restaurant du skal starte, hvor meget udstyr, som du skal bruge, om du køber nyt eller brugt storkøkken, inventaret, markedsføring, samt den nødvendige driftskapital (det kontant beløb, som der er behov for, for at kunne holde forretningen kørende, indtil der begynder at blive tjent penge.)

Uanset hvor meget du har behov for i startkapital, så er det helt sikkert nødvendigt, at have nogle kontanter før man kan starte sin restaurant.

Trin 4 – Indkøb af storkøkken

Når først at økonomien er på plads, så er det tid til at tænke i indretning og inventar. Der findes rigtig mange forskellige løsninger indenfor storkøkkener, og derfor kan det være en fordelagtig idé, at alliere sig med et firma, som er specialister i storkøkkener. Når det handler om indkøb af storkøkken, så handler det både om tillid og kvalitet til fornuftige priser. Allier dig med en virksomhed, som f.eks. cateringinventar.dk med ekspertise indenfor storkøkkener, og som der har forståelse for din situation og dine behov.

Trin 5 – Personale

Når du skal til at udvælge dit personale, så er det meget vigtigt, at du vælger ud fra hvilket DNA, som netop din restaurant skal udgøre. Det er meget vigtigt at personalet har den rette indsigt i, hvad netop dit koncept skal være, og dette stiller f.eks. også krav til, om personalet skal være veluddannede indenfor restaurations branchen, og have flere års erfaring på bagen, eller hvis du f.eks. ønsker at opstarte en mindre fast-food restaurant, så kan det være, at du har færre krav til dit kommende personale.

Kategori: Rådgivning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>